• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
جامعه فرهنگ رسانه
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1397)
دوره دوره 6 (1396)
دوره دوره 5 (1395)
شماره شماره 21
شماره شماره 20
شماره شماره 19
شماره شماره 18
دوره دوره 4 (1394)
مولایی, محمد مهدی. (1395). گردش فرهنگ سلبریتی در رسانه‌های اجتماعی: مطالعه فعالیت سلبریتی‌های ایرانی و هوادارانشان در اینستاگرام. جامعه فرهنگ رسانه, 5(21), 57-80.
محمد مهدی مولایی. "گردش فرهنگ سلبریتی در رسانه‌های اجتماعی: مطالعه فعالیت سلبریتی‌های ایرانی و هوادارانشان در اینستاگرام". جامعه فرهنگ رسانه, 5, 21, 1395, 57-80.
مولایی, محمد مهدی. (1395). 'گردش فرهنگ سلبریتی در رسانه‌های اجتماعی: مطالعه فعالیت سلبریتی‌های ایرانی و هوادارانشان در اینستاگرام', جامعه فرهنگ رسانه, 5(21), pp. 57-80.
مولایی, محمد مهدی. گردش فرهنگ سلبریتی در رسانه‌های اجتماعی: مطالعه فعالیت سلبریتی‌های ایرانی و هوادارانشان در اینستاگرام. جامعه فرهنگ رسانه, 1395; 5(21): 57-80.

گردش فرهنگ سلبریتی در رسانه‌های اجتماعی: مطالعه فعالیت سلبریتی‌های ایرانی و هوادارانشان در اینستاگرام

مقاله 3، دوره 5، شماره 21، زمستان 1395، صفحه 57-80  XML اصل مقاله (4.52 MB)
نوع مقاله: علمی ترویجی
نویسنده
محمد مهدی مولایی
دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه تهران
چکیده
گسترش رسانه‌های اجتماعی در ایران به سبب ایجاد فضای رسانه‌ای غیررسمی و افزایش قدرت مخاطبان فرصت قابل توجهی برای رشد فرهنگ سلبریتی ایجاد کرده است. در این میان اینستاگرام که یک شبکه اجتماعی آنلاین موبایلی مبتنی بر اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو است، نقش قابل توجهی داشته است. از سویی ماهیت تصویری این شبکه اجتماعی بستر مناسبی برای گردش فرهنگ سلبریتی فراهم آورده و از سوی دیگر فیلتر نبودن این ابزارِ شبکه‌ای، فرصت حضور مجاز و رسمی را هم برای سلبریتی‌ها و هم کاربران فراهم آورده است. در نتیجه برای نخستین بار جامعه ایرانی شاهد حضور گسترده سلبریتی‌های ورزشی و هنری در قالب کاربران رسانه‌های اجتماعی در اینستاگرام بود. این مقاله مطالعه کیفی فعالیت سلبریتی‌های ایرانی و هوادارانشان در اینستاگرام است. تحلیل مطالب و تصاویری که سلبریتی‌ها به اشتراک گذاشته‌اند و نظراتی که هواداران برای آن‌ها می‌نویسند نشان داد که هر کدام از فضای ایجاد شده برای مقاصد متنوعی استفاده می‌کنند.
 
کلیدواژه‌ها
فرهنگ مجازی؛ مطالعات سلبریتی؛ اینستاگرام؛ فرهنگ مردم‌پسند در رسانه‌های اجتماعی؛ ابزارهای همراه هوشمند
مراجع

اناری، آسیه، مظاهری تهرانی، محمدعلی و طهماسیان، کارینه (۱۳۹۳) «رضایت از زندگی، اختلالات درونی‌سازی شده و برونی‌سازی شده در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و غیرکاربران»، راهبرد فرهنگ، شماره ۲۷. صص ۱۱۹-۱۳۸.

بایم، نانسی (1391) «هم‏‏نوایی با فرد»، ویرجینیا نایتینگل و کان راس، ویراستار، در خوانش‌های انتقادی پیرامون مخاطبان و رسانه‌ها، ترجمه امیرعبدالرضا سپنجی، تهران: دانشگاه امام صادق.

دهقان، علیرضا و مولایی، محمد مهدی (۱۳۹۵) «تقابل‌های اخلاقی در تعاملات کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی (مطالعه شش رویداد در یوتیوب، فیس‌بوک و اینستاگرام)»، مطالعات فرهنگ-ارتباطات، سال 17، شماره 34. صص ۲۱۶-۲۴۲.

رضایی، مهدیه و شبیری، سید محمد (۱۳۹۴) «رابطه استفاده از نرم‌افزارهای وایبر، لاین و اینستاگرام با سواد زیست‌محیطی دانشجویان»، فناوری آموزش، دوره ۹، شماره ۴. صص ۲۷۳-۲۸۳.

زین‌الصالحین، حسن و فاضلی، نعمت‌الله (۱۳۹۳) «عکاسى و چرخش فرهنگی (بررسى نقش فناورانه دوربین عکاسى و عکس در تغییرات فرهنگى جامعه ایران)»، جامعه‌پژوهی فرهنگی، سال 5، شماره2. صص ۵۵-۸۱.

سامانی، سمانه و فراهانی، اعظم (۱۳۹۵) «هویت آنلاین و اینستاگرام (مطالعه چگونگی نمایش هویت جوانان در اینستاگرام)»، رسانه، شماره ۱۰۳. صص ۸۵-۱۰۴.

عاملی، سعیدرضا، صبار، شاهو، رنجبر و رمضانی، مهدی (1387) مطالعات تلفن همراه: زندگی در حال حرکت، تهران: سمت.

نعامی، عبدالله؛ مشبکی، اصغر و آتیه‌کار، غلامرضا (۱۳۹۵) «عوامل مؤثر در خریدهای لذت‌باور از راه اینستاگرام»، تحقیقات بازاریابی نوین، سال 6، شماره 2. صص ۱-۱۸.

 

Al-Kandari, Ali; R. Melkote, Srinivas; Sharif, Ahmad (2016). Needs and Motives of Instagram Users that Predict Self-disclosure Use: A Case Study of Young Adults in Kuwait. Journal of Creative Communications. 11(2): 85–101.

Alper, Meryl (2013) War on Instagram: Framing conflict photojournalism with mobile photography apps, New Media & Society, Vol. 18, 1 –16.

Bell , David (2001) An Introduction to Cybercultures, Routledge.

Bruns, Axel; Bahnisch, Mark (2009) Social Media: Tools for User-Generated Content Social Drivers behind Growing Consumer Participation in User-Led Content Generation, Australia: Smart Services CRC Pty Ltd

Colapinto, Cinzia; Benecchi, Eleonora (2014) The presentation of celebrity personas in everyday twittering: managing online reputations throughout a communication crisis, Media, Culture & Society, Vol. 36(2), 219-233.

Driessens, Olivier (2012) The celebritization of society and culture: Understanding the structural dynamics of celebrity culture, International Journal of Cultural Studies, Vol. 16(6), 641-657.

Evans, Dave (2008) Social Media Marketing, Indiana: Wiley Publishing, Inc.

Fardouly, Jasmine; Willburger, Brydie K; Vartanian, Lenny R (2017). Instagram use and young women’s body image concerns and self-objectification: Testing mediational pathways. New Media & Society: 1–16

Hargittai, Eszter; Litt, Eden (2011) The tweet smell of celebrity success: Explaining variation in Twitter adoption among a diverse group of young adults, New Media & Society, Vol. 13(5), 824-842.

Hartley, John (2002) Communication, Cultural and Media Studies: The Key Concepts, Routledge.

Herman, Jenn (2014) The Ultimate Beginner’s Guide To Instagram, e-book available at this URL: http://www.jennstrends.com/the-ultimate-beginners-guide-to-instagram/

Highfield, Tim; Leaver, Tama (2015) A methodology for mapping Instagram hashtags, First Monday, Vol. 20, Num, 1.

Hochman, Nadav; Schwartz, Raz (2012) Visualizing Instagram: Tracing Cultural Visual Rhythms. The Workshop on Social Media Visualization (SocMedVis) in conjunction with The Sixth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM-12). Dublin, Ireland, June 2012.

Hu, Yuheng; Manikonda, Lydia; Kambhampati, Subbarao (2012) WhatWe Instagram: A First Analysis of Instagram Photo Content and User Types,  International AAAI Conference on Weblogs and Social Media.

Mayfield, Antony (2008) What is social media?, e-book available at this URL: http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf

Kellner, Douglas (2002) Media Spectacle,London: Routledge.

Marwick, Alice; boyd, danah (2011) To See and Be Seen: Celebrity Practice on Twitter, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, Vol. 17(2), 139–158.

Nayar, Pramod K (2009) Seeing Stars: Spectacle, Society and Celebrity Culture, SAGE Publications India.

Phua, Joe; Venus Jin, Seunga; Hahm, Jung Min (2017). Celebrity-endorsed e-cigarette brand Instagram advertisements: Effects on young adults’ attitudes towards e-cigarettes and smoking intentions. Journal of Health Psychology: 1– 11.

Silva, T.H.; de Melo, P.O.S.V. ; Almeida, J.M. ; Salles, J. ; Loureiro, A.A.F. (2013) A Picture of Instagram is Worth More Than a Thousand Words: Workload Characterization and Application, ,2013 IEEE International Conference on Distributed Computing in Sensor Systems (DCOSS).

Sullivan, John L. (2013) Media Audiences: Effects, Users, Institutions, and Power, SAGE Publications.

Tiidenberg, Katrin; Baym, Nancy K. (2017). Learn It, Buy It, Work It: Intensive Pregnancy on Instagram. Social Media + Society. January-March 2017: 1–13.

Zappavigna, Michele (2016). Social media photography: construing subjectivity in Instagram images. Visual Communication. 15 (3): 271–292.

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 610
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 970
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.