نویسندگان
1 دانشگاه بین المللی امام رضا
2 دانشگاه امام رضا
چکیده
نظامهای سلسله مراتبی همانگونه که دانش تخصصی را از دانش متعارف و معمول جدا میسازند، فرهنگ عالی را نیز از فرهنگ پست تفکیک میکنند. تلاشهایی را که در جهت دفاع از هر یک از این دو موضع صورت گرفته است، میتوان هم از دیدگاه تحولات هنر عامه مورد بررسی قرار داد و هم از زاویهی تحولات فرهنگ در بستر سرمایهداری به آن نگریست. جریانهای اولیهی سرمایهداریِ آزاد، نگاهی روشن به ارتباط فرهنگ و هنر در جامعهی بازار داشتند. نظریات انتقادی که در ادامه آمدند، جداسازی هنر عامه از هنر والا را بخشی از فرایند تفکیکسازی طبقاتی در نسل دوم سرمایهداری، یعنی سرمایهداری سازمانیافته قلمداد نمودند، که مبتنی بر تجزیهی زمان و مکان به حداقل سلولهای امکانپذیر بود. اما با ظهور شاخصهای سرمایهداری بیسازمان، تداخل مرزهای فرهنگ و بازار فزونی گرفت تا آنجا که پسامدرنیستها و پساصنعتگرایان مدعی یگانهانگاری فرهنگ عامه و والا در سرمایهداری متأخر شدند و فرهنگ پسامدرن را اساسن پدیدهای متعلق به طبقهی متوسط برشمردند.
کلیدواژهها
- ابینگ، هانس. (2002). درآمدی به اقتصاد استثنایی هنر: چرا هنرمندان فقیرند؟. حمیدرضا ششجوانی و لیلا میرصفیان (1392). اصفهان: تحقیقات نظری.
- استوری، جان. (2003). مطالعات فرهنگی دربارهی فرهنگ عامه. حسین پاینده (1385). تهران: آگه.
- اسلیتر، دن و تونکیس، فرن. (2000). جامعهی بازار. حسین قاضیان (1390). تهران: نی.
- امرایی، بابک. اقتصاد پسامدرن؛ بررسی تطبیقی تحولات اقتصادی مدرن و پست مدرن. اطلاعات سیاسی، اقتصادی، (1389)، (279)، 232 - 245.
- ایگلتون، تری. (1976). مارکسیسم و نقد ادبی. اکبر معصوم بیگی (1383). تهران: بوتیمار.
- برتنس، هانس. (2000). مبانی نظریهی ادبی. محمدرضا ابوالقاسمی (1391). تهران: ماهی.
- بنیامین، والتر. (1936)، اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی. امید نیکفرجام (1377). مجله فارابی. (31). 210 – 225.
- بودریار، ژان. (1994). وانمودهها و داستان علمی-تخیلی. در بهسوی پسامدرن: پساساختارگرایی در مطالعات ادبی. پیام یزدانجو (1386). تهران: مرکز.
- بوردیو، پیر. (1999). تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی. محسن چاوشیان (1393). تهران: ثالث.
- بوردیو، پیر. (1994). نظریهی کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی. مرتضا مردیها (1393). تهران: نقش و نگار.
- پاینده، حسین. (1391). داستان کوتاه در ایران: داستانهای پسامدرن. تهران: نیلوفر.
- پاینده، حسین. (1390). جایگاه ادبیات عامهپسند در مطالعات فرهنگی. در گفتمان نقد: مقالاتی در نقد ادبی. تهران: نیلوفر.
- پین، مایکل. (1996). فرهنگ اندیشهی انتقادی از روشنگری تا پسامدرنیته. پیام یزدانجو (1389). تهران: مرکز.
- تفضلی، فریدون. (1387). تاریخ عقاید اقتصادی: از افلاطون تا دورهی معاصر. تهران: نی.
- تودوروف، تزوتان. (2001). نظریهی ادبیات: متنهایی از فرمالیستهای روس. عاطفه طاهایی (1385). تهران: اختران.
- چپمن، جین. (2005). درآمدی بر تاریخ تطبیقی رسانهها: 1789 تا 2002 (داریوش دلآرا). تهران: ساقی.
- جلاییپور، حمیدرضا و محمدی، جمال. (1391). نظریههای متاخر جامعهشناسی. تهران: نی.
- فوکو، میشل. (1975). مراقبت و تنبیه: تولد زندان. نیکو سرخوش و افشین جهاندیده (1378). تهران: نی.
- لوکاچ، جورج. (1979). جامعهشناسی رمان. محمدجعفر پوینده (1388). تهران: ماهی.
- نوذری، حسینعلی. (1392). پستمدرنیته و پستمدرنیسم. تهران: نقش جهان.
- هاروی، دیوید. (1989). وضعیت پسامدرنیته. عارف اقوامی مقدم (1393). تهران: پژواک.
- Hawthorn, Jeremy. (1992). A Concise Glossary of Contemporary Literary Theory. London: Edward Arnold.
- Ahmed, Akbar S. (1992). Postmodernism & Islam. In A.S Ahmad, Postmodernism & Islam (pp. 1-50). London & N.Y.: Routledge.
- Bell, D. (1988). The end of ideology : on the exhaustion of political ideas in the fifties : with a new afterword. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
- Boyne, Roy & Rattansi, Ali. (1997). Postmodernism & Society: The Theory & Politics of Postmodernism: By Way of an Introduction. Postmodernism & Society. Pp 1-45. London: Macmillan.
- Cooper, Martha. (1991). Ethical Dimensions of Political Advocacy from a Postmodern Perspective. In Ethical dimensions of political communication. London: Praeger.
- Lyotard, Jean-Francois. (1996). Answering the Question: What is Postmodernism? A Demand. In Richard Kearney & Marta Rainwater. The Continental Philosophy Reader. London & New York: Routledge.
- Strinati, Dominic. (1996). An Introduction to Theories of Poular Culture. London: Routledge.