نوع مقاله : علمی
نویسنده
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور،
چکیده
چکیده
امروزه در کنار سرمایهی انسانی و اقتصادی، سرمایهی دیگری به نام سرمایهی اجتماعی مطرح است و گسترش روشها و راهکارهای حفظ و نگهداری و یا تقویت آن مورد توجه صاحب نظران و دانشمندانی چون کلمن، پاتنام، بوردیو، فوکویاما، ارو، بیکر و.... قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی مصرف رسانهای با سرمایهی اجتماعی در بین جمعیت فعال (۱۵تا ۶۴ ساله) استان همدان با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام گرفته است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محقق ساخته بوده است. جامعهی آماری این تحقیق را کلیهی افراد 64-15 سالهی استان همدان تشکیل میدادند، که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، تعداد ۳۸۴ نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. در مجموع میتوان گفت سرمایهی اجتماعی جمعیت فعال استان همدان در حد متوسط بوده است، چرا که میانگین سرمایهی اجتماعی پاسخگویان نمرهی ۳ (از دامنهی نمرهی 5-۱) بوده است. میانگین میزان مصرف رسانهای توسط پاسخگویان در طول هفته هم برابر ۳۱/۴۰ ساعت بوده است. همچنین یافتهها نشان داده بین متغیرهای مستقل جنسیت، سن، تحصیلات، محل سکونت، وضعیت تأهل و میزان مصرف رسانهای با متغیر وابستهی سرمایهی اجتماعی رابطه وجود دارد. اما بین متغیر مستقل طبقهی اقتصادی- اجتماعی با متغیر وابستهی سرمایهی اجتماعی رابطه وجود ندارد.
کلیدواژهها