نوع مقاله : علمی ترویجی
نویسندگان
عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
در جامعه ایران، به واسطه رشد روزافزون فناوریهای نوین ارتباطی به خصوص اینترنت و تلفنهای همراه هوشمند و حضور در شرایط گذار از منظر توسعه، شرایط خاصی بوجود آمده است. در این شرایط، سرعت تغییرات ذائقه مردم بسیار زیاد بوده و روز به روز مسائل و نیازهای جدیدی شکل میگیرد. یکی از عواملی که میتواند در رفع این نیاز کمک شایانی کند، استارتاپها هستند. استارتاپها با ویژگیهای خاص و منحصربهفردی که دارند، نیروی انسانی خلّاق، دغدغهمند و باانگیزه را در ساختاری چابک گرد هم آورده و برای مسائل روز، متناسب با شرایط جامعه راهحل پیدا میکنند. در این پژوهش تلاش شده است تا چگونگی مواجهه جامعه ایرانی با استارتاپها را بررسی کرده و برای رشد آنها راهکارهایی ارائه گردد. بررسی وضعیت فعلی استارتاپها در ایران نشان میدهد که توجه ویژهای به حوزه سرویس و خدمات دارند و با استفاده از اینترنت و گوشیهای هوشمند، خدمات بسیاری را در اختیار مردم قرار میدهند. در این شرایط مشاهده میگردد که به واسطه جدید بودن مسئله، پژوهش زیادی انجام نشده است؛ به همین دلیل در این پژوهش با استفاده از نظریه دادهبنیاد و به صورت اکتشافی، تلاش شده است تا مسئله به خوبی واکاوی شود. پس از مطالعات صورت گرفته، به نظر میرسد که در جامعه ایرانی باید یک نهاد مستقل به عنوان متولی فضای استارتاپها بوجود آمده و فضای استارتاپی کشور را با ظرفیتها و ویژگیهای بومی جامعه ایرانی، بازتعریف نماید. این نهاد میتواند با اولویت قرار دادن مسائل اصلی کشور، به عنوان نقشهراه استارتاپها، از این ظرفیت به خوبی بهرهمند شود.
کلیدواژهها