جغرافیای ارتباطی سینمای ملی ایران

نویسندگان

1 مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران

2 عضو هیات علمی گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

چکیده

 



با اینکه سینمای ایران فیلم‌های بسیار ناب جهانی ساخته که عظیم و باشکوه نیز بوده، و سینمای ایران به دلیل برخی ویژگی‌ها و مختصات خاص خود، از انواع الگوهای جاری و فعال سینمایی در جهان، متفاوت و متمایز است، با این‌حال، سینمای ملی ایران شکل نیافته است. هدف اصلی این مقاله، ترسیم حوزه‌های جغرافیای ارتباطی سینمای ملی ایران است تا مبنای حرکت و نقشه راهی روشن‌تر و چارچوب‌مند را برای رویکرد ملی سینماگران کشور تصویر نماید. تاکنون اثری متمرکز بر «جغرافیای ارتباطی سینمای ملی ایران» نگاشته نشده است. این مقاله، بر مبنای مطالعه‌ کیفی میان‌رشته‌ای‌ به ویژه با تمرکز بر جغرافیای فرهنگی، نگاشته شده است. پرسش اصلی مقاله آن است که حوزه‌های جغرافیای ارتباطی سینمای ملی ایران، کدامند؟ فرض بر آن است که باید پیش از برداشتن هرگامی به منظور دستیابی به سینمای ملی،‌ حوزه‌های مختلف جغرافیای فرهنگی سینمای ملی از جمله حوزه‌های جغرافیای ارتباطی سینمای ایران را تبیین کرد. بر اساس نتایج، مهمترین حوزه‌های جغرافیای ارتباطی در سینمای ملی ایران، عبارتند از: جغرافیای زبان فارسی، جغرافیای ازدواج ایرانی، جغرافیای مهاجرت، جغرافیای فکری – شناختی، جغرافیای تخیل، جغرافیای موسیقی، جغرافیای نقاشی (نگارگری)، جغرافیای مسأله و مشکل، و جغرافیای انحلال فرهنگی.

کلیدواژه‌ها


 

Barthes, Roland (1981[1980]) Camera Lucida: Reflections on Photography, trans. Richard Howard. New York: Hill and Wang.

Burnett, Ron (2004) How Images Think. Cambridge, MA: MIT Press.

Chalfen, Richard (1987) Snapshot Versions of Life. Bowling Green, OH: Bowling Green State University Press.

Chalfen, Richard (2002) ‘Snapshots ‘R’ Us: The Evidentiary Problematic of Home Media’, Visual Studies 17(2): 141–9.

Chalfen, Richard and Murui, Mai (2001) ‘Print Club Photography in Japan: Framing Social Relationships’, Visual Sociology 16(1): 55–73.

Chambers, Deborah (2001) Representing the Family. London: Sage.

Cohen, Kris (2005) ‘What Does the Photoblog Want?’, Media, Culture & Society 27(6): 883–901.

Frosh, Paul (2003) the Image Factory: Consumer Culture, Photography, and the Visual Content Industry. Oxford: Berg.

Garry, Maryanne and Gerrie, Matthew (2005) ‘When Photographs Create False Memories’, Current Directions in Psychological Science 14(6): 321–5.

Garry, Maryanne and Wade, Kimberley (2005) ‘Actually, a Picture Is Worth Less than 45 Words: Narratives Produce More False Memories than Photographs Do’, Psychonomic Bulletin and Review 12(2): 359–66.

Harrison, Barbara (2002) ‘Photographic Visions and Narrative Inquiry’, Narrative Inquiry 12(1): 87–111.

Hersh, Seymour (2004) ‘Torture at Abu Ghraib: American Soldiers Brutalized Iraqis. How Far Up Does the Responsibility Go?’, The New Yorker, 4 May. URL (consulted 8 April 2006): http://www.notinourname.net/war/torture-5may04.htm

Hirsch, Marianne (1997) Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Holland, Patricia (1991) ‘Introduction: History, Memory, and the Family

Album’, in J. Spence and Patricia Holland (eds) Family Snaps: The Meaning of Domestic Photography, pp. 1–14. London: Virago.

Intraub, Helene and Hoffman, James (1992) ‘Reading and Visual Memory: Remembering Scenes that Were Never Seen’, American Journal of Psychology 105(1): 101–14.

Kindberg, Tim et al. (2005) ‘I Saw This and Thought of You: Some Social Uses of Camera Phones’, Proceedings of the Conference on Human Factors in Computing Systems, 2–5 April, pp. 1545–8. Portland, OR.

Lehtonen, Turo-Kimmo, Koskinen, Ilpo and Kurvinen, Esko (2002) ‘Mobile Digital Pictures – The Future of the Postcard? Findings from an Experimental Field Study’, in V. Laakso and J.O. Ostman (Eds)

Postcards and Cultural Rituals, pp. 69–96. Korttien Talo: Haemeenlinna.

Liechti, Olivier and Ichikawa, Tadao (2000) ‘A Digital Photography Framework Enabling Affective Awareness in Home Communication’, Personal and Ubiquitous Computing 4(1): 232–9.

Lindsay, Stephen et al. (2004) ‘True Photographs and False Memories’, Psychological Science 15(3): 149–54.

Lister, Martin (ed.) (1995) the Photographic Image in Digital Culture. London: Routledge.

Lury, Celia (2002) Prosthetic Culture: Photography, Identity, Memory. London:

Routledge.

Manovich, Lev (2001) the Language of New Media. Cambridge, MA: MIT Press.

Mitchell, William J.T. (1992) the Reconfigured Eye: Visual Truth in the Post-Photographic Era. Cambridge, MA: MIT Press.

Mules, Warwick (2000) ‘Lines, Dots and Pixels: The Making and Remaking of the Printed Image in Visual Culture’, Continuum, Journal of Media and Cultural Studies 14(3): 303–16.

Pine, Joseph and Gilmore, James (1999) the Experience Economy: Work Is a Theatre and Every Business a Stage. Cambridge, MA: Harvard Business School Press.

Ritchin, Fred (1999) In Our Own Image: The Coming Revolution in Photography. New York: Aperture.

Rodden, Kerry and Wood, Kenneth (2003) ‘How Do People Manage their Digital Photographs?’, Computer-Human Interaction 5(1): 409–16.

Rodowick, D.N. (2001) Reading the Figural, or, Philosophy after the New Media. Durham, NC: Duke University Press.

Rose, Steve (1992) the Making of Memory. London: Bantam Press.

Schiano, Diane J, Chen, Coreena P. and Isaacs, Ellen (2002) ‘How Teens Take, View, Share, and Store Photos’, Proceedings of the Conference on Computer-Supported Co-operative Work (CSCW). New York: ACM.

Slater, Don (1995) ‘Domestic Photography and Digital Culture’, in Martin Lister (ed.) the Photographic Image in Digital Culture, pp. 129–46. London: Routledge.

Sontag, Susan (1973) On Photography. New York: Delta.

Sontag, Susan (2004) ‘Regarding the Torture of Others’, the New York Times Magazine, 23 May: 25–9.

Strange, Deryn, Gerrie, Matthew and Garry, Maryanne (2005) ‘A Few Seemingly Harmless Routes to a False Memory’, Cognitive Process 6: 237–42.

Stuhlmiller, C.M. (1996) ‘Narrative Picturing: Ushering Experiential Recall’, Nursing Inquiry 3: 183–4.

Sturken, Marita (1999) ‘the Image as Memorial: Personal Photographs in Cultural Memory’, in Marianne Hirsch (ed.) the Familial Gaze, pp. 178–95. Hanover: University Press of New England.

Van Dijck, José (1995) Manufacturing Babies and Public Consent: Debating the New Reproductive Technologies. New York: New York University Press.

Van House, Nancy, Davis, Marc and Ames, Morgan (2005) ‘The Uses of Personal Networked Digital Imaging: An Empirical Study of Cameraphone Photos and Sharing’, Conference on Human Factors in Computing Systems, 1853–6. New York: ACM.

Wade, Kimberley et al. (2002) ‘A Picture Is Worth a Thousand Lies: Using False Photographs to Create False Childhood Memories’, Psychonomic Bulletin and Review 9(3): 597–603.

Wells, Liz (1996) Photography: A Critical Introduction. London: Routledge.

Wright, Chris (2004) ‘Material and Memory: Photography in the Western Solomon Islands’, Journal of Material Culture 9(1): 73–85.

Zaltman, Gerald (2003) How Customers Think: Essential Insights into the Mind of the Market. Boston, MA: Harvard Business School Press.