نوع مقاله : علمی ترویجی
نویسنده
دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده
ارتباطات سلامت روایی، شکلی از ارتباطات اقناعی است که در آن یک پیام سلامت به شکل یک داستان واقعی یا غیر واقعی ارائه میشود. این شکلِ ارائه در تقابل با ارائه آمار صرف است که به منظور ارتقای رفتارهای سلامتمحور انجام میگیرد. در سالهای اخیر، فراتحلیلهای فراوانی درباره میزان تاثیرگذاری ارتباطات سلامت روایی انجام گرفته است؛ با این حال، فهم کاملتر مکانیسم تاثیرگذاری روایتهای سلامت، نیازمند تحقیقات بیشتری است. بدین منظور، این بخش ویژه با بررسی ده مقاله پژوهشی اصلی، دانش تلفیقی و مسیر تحقیقاتی را در حوزه ارتباطات سلامت روایی بهدست میدهد. مطالعات ارائه شده در اینجا، به تجربیاتی میپردازند که واسطه تاثیرات روایتها بر پیامدهای سلامت بودهاند. این مطالعات همچنین نقش عوامل تعدیل کنندهای مانند پسزمینه فرهنگی، شکل، محتوا و ویژگیهای بافتمحور را بررسی میکنند. تمام مطالعات ارائه شده در اینجا کاربردهای مهمی برای نظریه «پردازش روایی و تاثیرات» دارند و برای طراحی پیامهای ارتباطات سلامت موثر، ابزار کارآمدی هستند.
کلیدواژهها
Abbott, H. P. (2002). The Cambridge introduction to narrative. Cambridge, UK: University Press
Braddock, K., & Dillard, J. P. (2016). Meta-analytic evidence for the persuasive effect of narratives on
beliefs, attitudes, intentions, and behaviors. Communication Monographs, 83(4), 446–467.
doi:10.1080/03637751.2015.1128555
de Graaf, A., Sanders, J., & Hoeken, H. (2016). Characteristics of narrative interventions and health
effects: A review of the content, form, and context of narratives in health-related narrative
persuasion research. Review of Communication Research, 4, 88–131. doi:10.12840/issn.2255-
4165.2016.04.01.01
Dillard, A. J., & Hisler, G. (2015). Enhancing the effects of a narrative message through experiential
information processing: An experimental study. Psychology & Health, 30(7), 803–820.
doi:10.1080/08870446.2014.996565
Fludernik, M. (2010). Towards a “natural” narratology (2nd ed.). London: Routledge
Hinyard, L. J., & Kreuter, M. W. (2007). Using narrative communication as a tool for health behavior
change: A conceptual, theoretical, and empirical overview. Health Education & Behavior, 34(5),
777–792. doi:10.1177/1090198106291963
Kreuter, M. W., Green, M. C., Cappella, J. N., Slater, M. D., Wise, M. E., Storey, D., . . . Woolley, S.
(2007). Narrative communication in cancer prevention and control: A framework to guide
research and application. Annals of Behavioral Medicine, 33(3), 221–235.
doi:10.1007/bf02879904
Shen, F. Y., & Han, J. X. (2014). Effectiveness of entertainment education in communicating health
information: a systematic review. Asian Journal of Communication, 24(6), 605–616.
doi:10.1080/01292986.2014.927895
Shen, F. Y., Sheer, V. C., & Li, R. B. (2015). Impact of narratives on persuasion in health communication:
A meta-analysis. Journal of Advertising, 44(2), 105–113. doi:10.1080/00913367.2015.1018467 Tukachinsky, R., & Tokunaga, R. S. (2012). The effects of engagement with entertainment.
Communication Yearbook, 37, 287–321.
van Laer, T., de Ruyter, K., Visconti, L. M., & Wetzels, M. (2014). The extended transportation-imagery
model: A meta-analysis of the antecedents and consequences of consumers’ narrative
transportation. Journal of Consumer Research, 40(5), 797–817. doi:10.1086/673383
Yoo, J. H., Kreuter, M. W., Lai, C., & Fu, Q. (2014). Understanding narrative effects: The role of discrete
negative emotions on message processing and attitudes among low-income African American
women. Health Communication, 29(5), 494–504. doi:10.1080/10410236.2013.77600
Zebregs, S., van den Putte, B., Neijens, P., & de Graaf, A. (2015). The differential impact of statistical and
narrative evidence on beliefs, attitude, and intention: A meta-analysis. Health Communication,
30(3), 282–289.